Obsah článku
Známe to všichni. Celý rok odkládáme z výplaty jenom a pouze pro to, abychom si mohli užít společně strávenou dovolenou daleko od všedních starostí a povinností. Kupujeme zájezd na poslední chvíli a nedočkavě balíme kufry. Veškeré naše plány zhatí jeden telefonát, SMS zpráva nebo e-mail, který nám sděluje, že „cestovní kancelář vyhlásila k dnešnímu dni úpadek“. Co dělat, v případě krachu cestovní kanceláře a jak dostat zpět své peníze?
Cestovní kancelář má uzavřené platné pojištění – no a?
I když se touto otřepanou frází ohání většina zprostředkovatelských agentur, cestovních kanceláří i pojišťoven, ve finále tato skutečnost zas až o tolika věcech nevypovídá. Ze zákona musí mít uzavřené platné pojištění totiž každá pojišťovna. Jeho výše však není limitována jinak, než minimální částkou, která dosahuje 30%. Pokud tedy cestovní kancelář zkrachuje a bude pojištěná pouze na zmíněných 30%, více poškození klienti nedostanou. Výši, na kterou je daná cestovní kancelář pojištěna však nemáte šanci dohledat.
Co dělat v případě, že cestovka vyhlásí úpadek?
Jako první je nutno vypsat protokol o úpadku, který vám pošle buď zprostředkovatel zájezdu, nebo pojišťovna, u které má cestovka uzavřené pojištění. Tento protokol je nutno vyplnit a doporučeně jej odeslat na adresu pojišťovny. Následně počíná běžet lhůta pro přihlášení pohledávek všech poškozených osob. Na své peníze tak můžete čekat v rozmezí 12 – 18 měsíců. I zde však existují výjimky.
Nedostali jste zpět své peníze?
Nyní máte dvě možnosti, podat hromadnou žalobu na cestovní kancelář anebo podat žalobu na stát. V prvním případě je šance na úspěch minimální, v případě druhém rozdíl mezi zaplacenou a obdrženou částkou můžete získat. Celý proces je však velmi zdlouhavý, komplikovaný a náročný. Proto si vybírejte pouze známé a časem i řadou spokojených klientů prověřené cestovní kanceláře.